Twinmotion
визуализация в Autodesk Revit
Twinmotion – это программа для визуализации в реальном времени, созданная на основе Unreal Engine. Как и многие другие представители данного рынка, данная программа обладает обширной библиотекой 3D объектов, реалистичных материалов, возможностью размещать в сцене анимированные объекты и т.д. Думаю, что с перечислением функционала Twinmotion прекрасно справляется и «рекламная брошюра» на их официальном сайте. Я же в своей статье хотел бы заострить внимание сложностях, с которыми мне пришлось столкнулся при эксплуатации программы.
Связь с Revit, экспорт BIM-модели
Экспорт модели из Revit в Twinmotion, как и у многих конкурентов, осуществляется с помощью устанавливаемого в Revit плагина. После установки этого расширения у вас на ленте появится вкладка Twinmotion.
Здесь вам предлагается 2 варианта экспорта:
A. See in Twinmotion
Этот способ создатели программы считают основным. После нажатия этой кнопки, у вас сразу же запускается сам Twinmotion с уже загруженной в него моделью.
С помощью кнопки Settings можно настроить экспортируемую модель. В этом меню есть свои подводные камни, поэтому остановимся на нем по подробней.
Второй способ экспортировать модель из Revit. Создает отдельный файл, универсального формата, который в дальнейшем можно использовать в любой сторонней программе.
A. See in Twinmotion
В пункте Merge вы выбираете то, каким образом 3D геометрия будет сгруппирована в самом Twinmotion. Вариант By Family позволит вам вычленять из модели каждое семейство/объект отдельно, удалять, редактировать и перемещать его. Вариант By Material же в свою очередь объединит всё в ряд единых объектов, в соответствии с назначенными им материалами.
Эти пункты позволяют вам выбрать, хотите ли вы использовать объекты и материалы из Twinmotion или нет
Исключение
Этот раздел потребует от пользователя немного внимательности (а если точнее, то знания английского), потому что выбранные пункты Exclude – исключают из экспортируемой модели объекты, относящиеся к разделу MEP, и объекты меньше заданного размера. Лично для меня такая постановка вопроса кажется не логичной.
Отсутствие возможности
Нет возможности экспортировать связанные файлы. Как бы я не пытался, связанные с моделью файлы, даже при наличии соответствующего пункта в настройках при экспорте в отдельный файл, экспорту не подлежат. В этом приходится объединять всё в отдельный файл.
Отсутствие обратной связи. В том же Enscape обширная библиотека объектов, одновременно с этим являются ещё и семействами, которые можно подгрузить в модель в Revit. В Twinmotion такой возможности нет, и вся работа, проделанная в нём работа, остается внутри программы.
Проблему, описанную выше, в теории могла бы решить функция замены выбранных объектов на другой тип. И такая функция в Twinmotion есть. Однако, она не распространятся на элементы, экспортированные из Revit, что делает её для меня почти бесполезной.
MEP элементы освещения, импортированные из Revit, не являются источниками света в Twinmotion. Из-за этого приходится расставлять источники света вручную, либо выкручивать Свечение материалов Осветительных приборов.
Многие DWG объекты так же не экспортируются.
Оптимизация и системные требования
Twinmotion – это очень требовательная GPU ориентированная программа. Иными словами, её производительность напрямую зависит от мощности вашей видеокарты. В минимальных системных требованиях указано наличие не менее 8 Гб видеопамяти.
Я нахожу Twinmotion очень плохо оптимизированной программой. Всё дело в том, что в отличие от лежащего в своей основе Unreal Engine , в этой программе нельзя задать верхний предел количества смены кадров в секунду. Поэтому даже при снижении уровня графики с «Ультра» на «Мобильное» нагрузка на вашу систему не снижается, и вся освободившаяся мощность расходуется на увеличение FPS. Из-за этого видеокарта, как при стресс тесте находится под постоянной 100% нагрузкой, что при плохом охлаждении может вызвать перегрев системы. Ситуация доходит до смешного: в абсолютно пустой сцене на минимальных настройках графики
GPU загружен на 100%, но зато у вас 600+ кадров в секунду, что при частоте обновления
обычного монитора 60-144 Гц просто бессмысленно.
Решать данную проблему приходится ограничением частоты кадров в секунду с помощью сторонних программ. В случае видеокарт Nvidia можно использовать «Nvidia Inspector». Так же с помощью MSI Afterburner можно вручную занижать предельную мощность вашей видеокарты и регулировать скорость вращение вентиляторов системы охлаждения.
Datasmith Exporter for Revit
For use with Twinmotion 2023.1 and 2023.2 on Windows
Built in to Revit 2024 and higher—no download required!
Download Now
About this plugin
Compatibility
Compatible with Revit 2018.3 — 2023
Last updated
July 25, 2023
The Datasmith Exporter plugin for Revit features Direct Link functionality that enables you to synchronize your files into Twinmotion with a single click. You can also synchronize multiple files from Revit into the same Twinmotion project, or even mix and match them with files from other design applications that offer Datasmith support.
- Datasmith Exporter plugins are also used for Unreal Engine; if you have already installed the latest plugin from the Unreal Engine page, there’s no need to reinstall for Twinmotion.
How to Install
- Make sure you have the latest version of Twinmotion installed; you can check this by opening the Epic Games launcher and going to the Twinmotion tab.
- Close Revit if it is open.
- Uninstall any previously installed Datasmith Exporter plugin or Twinmotion Direct Link plugin for Revit.
- Once the download completes, run the installer file and follow the instructions, including reading and agreeing to the end-user license agreement (EULA).
- You can now open Revit and start using the plugin to bring your project to life with Twinmotion.
- For more information, refer to the Getting started overview guide for the Datasmith Exporter plugin.
Get the latest version
Download now
Archived versions
Datasmith Exporter — UE 5.1.1 (Windows)
Compatible with Revit 2018.3 — 2023 and Twinmotion 2023.1
Download
Datasmith Exporter — UE 5.0.3 (Windows)
Compatible with Revit 2018.3 — 2023 and Twinmotion 2021.1.4 — 2022.2.3
Download
Datasmith Exporter — UE 4.27.2 (Windows)
Compatible with Revit 2018.3 — 2022 and and Twinmotion 2021.1.4
Download
Datasmith Exporter plugin for Twinmotion 2021.1 (Windows) — no Direct Link functionality
Compatible with Revit 2018.3 — 2021
Download
Twinmotion Direct Link plugin for Twinmotion 2020.1 — 2021.1 (Windows)
Compatible with Revit 2017 — 2021
Download
Twinmotion Direct Link plugin for Twinmotion 2020.1 (Windows)
Compatible with Revit 2017 — 2020
Download
Twinmotion Direct Link plugin for Twinmotion 2019 (Windows)
Compatible with Revit 2017 — 2020
Download
Plugins
Twinmotion supports files from all major CAD, BIM, and modeling solutions, and offers direct one-click synchronization with many of them. Plus, take your Twinmotion project to the next level in Unreal Engine.
See how it works
Read the documentation
17 Plugins
17 Plugins
Operating system
Datasmith exporter plugin
For 3ds Max
Compatible with 3ds Max 2017 — 2024
With Direct Link functionality
Download options
Datasmith exporter
For Allplan
Built in to Allplan 2023.1 and higher
With Direct Link functionality
No download required!
Learn more
Datasmith Exporter plugin
For Archicad
Compatible with Archicad 23 — 27
With Direct Link functionality
Download options
Datasmith Exporter
For BricsCAD
Built in to BricsCAD V23 and higher (Windows)
With Direct Link functionality
No download required!
Watch the video
Datasmith exporter plugin
For CET
Compatible with CET
With Direct Link functionality
Visit CET website
Datasmith Exporter
For CityEngine
Built in to CityEngine 2022.0 and higher
No download required!
Read the docs
Datasmith exporter plugin
For form•Z
Compatible with form•Z pro, form•Z jr, form•Z Student Edition v9.0.6 or later
Visit form•Z website
Datasmith exporter plugin
For Modo (Beta)
Compatible with Modo 16 and higher
With Direct Link functionality
Visit 4D Pipeline website
Datasmith exporter plugin
For Navisworks
Compatible with Navisworks 2019 — 2024
Download options
Datasmith Exporter plugin
For Revit
Compatible with Revit 2018 — 2023
With Direct Link functionality
No download required for Revit 2024 or higher!
Download options
Datasmith Exporter plugin
For Rhino
Compatible with Rhino (including Grasshopper) 6 — 7
With Direct Link functionality
Download options
Datasmith exporter plugin
For RIKCAD
Compatible with RIKCAD 9 — 11
With Direct Link functionality
Visit RIKCAD website
Datasmith Exporter plugin
For SketchUp Pro
Compatible with SketchUp Pro 2019 — 2023
With Direct Link functionality
Download Options
Datasmith exporter plugin
For SOLIDWORKS
Compatible with SOLIDWORKS 2020 — 2023
With Direct Link functionality
Download options
Datasmith Exporter
For Vectorworks
Built in to Vectorworks 2022 and higher
With Direct Link functionality
No download required!
Read the guide
Unreal Engine plugin
Datasmith Twinmotion Content for Unreal Engine
Compatible with Unreal Engine 5.1 — 5.3 and Twinmotion 2023.1 — 2023.2
Download now
Unreal Engine plugin
Datasmith Twinmotion Importer Plugin for Unreal Engine
Compatible with Unreal Engine 4.27 — 5.1 and Twinmotion 2020.2.3 — 2022.2.3
Download now
Resources
Start here.
From first projects to the most demanding real-time challenges, our free and accessible resources and inspirational community empower everyone to realize their ambitions.
System requirements
Twinmotion is available on Windows and macOS. To view the minimum and high-end system requirements, visit our support community.
Learn more
Discussion forums
Want to connect with other Twinmotion users and members of the Twinmotion support team to ask questions and discuss burning topics? Head on over to our forums.
Courses
See all learning resources
Getting Started with Twinmotion
This course will give you the basic skills you need to take your first steps with the application. We’ll explain the user interface, show you how to move around your scene, review various methods for importing your data, and demonstrate how to use the industry templates to kickstart your project.
Dressing Up Your Scene with Twinmotion
2 hrs 5 mins
In this course, we’ll take a detailed look at the most important tools and libraries in Twinmotion. You’ll learn how to set up materials, paint a forest, and populate your project with people and decals. We’ll also cover using the integrated Quixel Megascans and Sketchfab libraries. Finally, we’ll take a look at how to set up lighting, as well as reviewing some of the Path Tracer settings.
Sharing Your Projects with Twinmotion
1 hr 38 mins
This course will cover how to create and export media in Twinmotion, demonstrating how easy it is to create images, videos, panoramas, and even real-time presentations. We’ll also show you how you can share some of these media types online through Twinmotion Cloud or Artstation, and even take your Twinmotion projects to the next level by opening them Unreal Engine.
Frequently asked questions
See all FAQs
What are the system requirements for Twinmotion?
Twinmotion is currently available for Windows 10 or 11 (64 bit), and macOS Monterey 12.5*. See the Twinmotion System Requirements article on our support community site for full details. The Path Tracer has additional requirements; you can find out more in this article.
*Note: While Twinmotion is able to run on M1 chipset machines, M1 chips are not currently fully supported or leveraged.
What software packages and 3D file formats can be used with Twinmotion?
Twinmotion features direct one-click synchronization with Allplan, Archicad, BricsCAD, CET*, Modo*, Revit, Rhino (including Grasshopper), RIKCAD, SketchUp Pro, SOLIDWORKS, and Vectorworks, and the ability to import entire scenes from 3ds Max, CityEngine, form-Z, and Navisworks in uDatasmith format. In addition, you can export your Twinmotion projects to Unreal Engine. You can download the relevant plugins from the Twinmotion plugins page (support for Allplan, BricsCAD, CityEngine, Revit 2024, and Vectorworks is built into the source apps).
You can also bring in data from virtually all 3D content creation programs, with support for importing FBX, SKP, C4D, OBJ, glTF, 3DS, DAE, DXF, EV, LW, LWB, LWM, LWO, LWS, LXP, PLY, STL, WRL, WRL97, VRML, and X file formats.
*Note: These plugins are provided by third-party vendors for a fee.
Twinmotion for Revit is now included with Revit subscriptions!
The time has come…as of today, Twinmotion for Revit is now officially included with Revit subscriptions!
Announced as part of a new strategic collaboration with Autodesk back in September, this new integration is our first step towards better-connected workflows that remove technical roadblocks and open up creative avenues.
With Twinmotion for Revit, Revit users can easily bring their designs to life and create high-quality visualizations in a fast, interactive creative process. Everything from photorealistic stills and animations to compelling immersive VR is possible.
Using real-time tools, you can explore more options in the same amount of time; better engage stakeholders by exploring designs and making tweaks on the fly; and create experiences that take people to a future they are invested in.
To start using Twinmotion for Revit, first you’ll need to download Twinmotion. Go to the Autodesk products and services page and sign in. Look for a tile labeled Twinmotion for Revit. Click Access on this tile and you’ll be taken to a page where you can download the software installer. Follow the steps and you’re in business.
You’ll see a new Twinmotion icon in the navigation bar. Hover over this and click Open in Twinmotion. This will launch Twinmotion for Revit and enable you to create a Direct Link between the two applications so you can export your model in a few clicks. You will also have the ability to open and update an existing project.
You won’t need an Epic ID to run Twinmotion for Revit and use the built-in assets, but you’ll need one to access everything that’s stored on the cloud like HDRI skies, as well as Quixel and Sketchfab assets. It’s also where we add all our newest assets—including posed humans, furniture, and props—with new packs released every month. It’s free to sign up, so why not?
The Twinmotion Cloud functionality that enables you to share Presentations and Panorama Sets to a web browser via a simple URL is not available for this initial release—but we’re planning to reimplement it in a future version for easier access and integration with Autodesk accounts.
And that’s it! You can start creating stunning real-time experiences based on your own architectural models today.
If you’re new to Twinmotion and want to get up to speed, check out the learning resources. Here, you’ll find free courses, tutorials, webinars, and tips and tricks from Twinmotion experts.
We also have a library of documentation for you to explore. And for more information on the Revit-Twinmotion integration, take a look at the FAQs.
Your browser does not support HTML5 video.
What are you waiting for?
License options
Get Twinmotion today!
Purchase a perpetual license of Twinmotion for commercial use or—if you’re a student or educator, or just want to try out the features on non-commercial projects—get Twinmotion for free.
Get the latest news on Twinmotion and other tools in the Epic ecosystem for
your industry
Sign In To Subscribe
By submitting your information, you are agreeing to receive news, surveys, and special offers from Epic Games. Privacy policy